Aan ouders
DOE MEE EN BLIJF BETROKKEN

Ouderlijke betrokkenheid speelt een grote rol bij de ontwikkeling en het succes van uw kind. 
We houden u regelmatig op de hoogte van de behandelingen
Tevens horen wij graag hoe de ontwikkelingen thuis gaan.

WIJ ZORGEN GOED VOOR UW KIND!

We behandelen elk kind als ons eigen kind en
zetten ons volledig in voor hun succes.
Verwijzing en Aanmelden
Verwijzing
Bij ons kunt u terecht met een verwijzing van uw huisarts of specialist (zoals KNO-arts, neuroloog, tandarts, orthodontist). Daarnaast zijn wij ook direct toegankelijk, dit houdt in dat u zonder verwijzing een afspraak bij ons kan maken. Niet alle verzekeringen vergoeden direct toegankelijke logopedie. U kunt in uw polisvoorwaarden zien of u hiervoor in aanmerking komt.

Aanmelden
Wanneer u zichzelf of uw kind aanmeldt, zal gevraagd worden naar uw klacht en persoonlijke gegevens. Er zal tevens meteen een afspraak worden gepland voor een intakegesprek. Voor het intakegesprek dient u de verwijsbrief, een paspoort/ID en verzekeringspasje mee te nemen van degene die wordt aangemeld.
Behandeling
Eerste afspraak
De eerste afspraak bij de logopedist bestaat uit een vraaggesprek en een onderzoek. Voor een uitgebreid onderzoek zijn meerdere afspraken noodzakelijk. Na het onderzoek wordt de conclusie met u besproken en wordt beslist of er een behandeling volgt. 

Behandelingen
Iedere behandeling duurt een half uur. In de meeste gevallen wordt er één keer per week behandeld. Een andere frequentie is ook mogelijk. Indien nodig kan de behandeling aan huis plaatsvinden, dit wordt in overleg met de logopedist bepaald. Het verloop van de behandeling wordt regelmatig met u besproken.

Evaluatie en afsluiting
Wanneer de hulpvraag niet meer aanwezig is en/of het einddoel is behaald, wordt dit met u geëvalueerd. Als de behandeling kan worden afgesloten, wordt er een eindverslag gemaakt dat naar de verwijzer wordt gestuurd. Indien nodig, wordt een controle-afspraak ingepland.
Samenwerken
Wij werken nauw samen met o.a. huisartsen, leerkrachten en andere derden indien van toepassing.
Waarneming
Waarneming kan nodig zijn in verband met ziekte, vakantie en/of studieverlof. Waarneming zal altijd geschieden door een gediplomeerde logopedist.
Vergoeding en tarieven
De behandeling wordt geheel vergoed door uw zorgverzekeraar. Alleen bij volwassenen zal de behandeling eerst van het eigen risico afgaan. Soms moet er van tevoren een machtiging worden aangevraagd. Afspraken hierover vindt u in uw polisvoorwaarden. De tarieven voor logopedie zijn wettelijk vastgesteld. U kunt ervan uitgaan dat de praktijk een contract met alle zorgverzekeraars zal sluiten, tenzij de beroepsvereniging NVLF een negatief advies hierover uitbrengt. 
Afmelden en verzuimregels
De behandelingen vinden plaats volgens afspraak. Indien u verhinderd bent, dient u zich tijdig af te melden. Dit betekent als u niet afzegt of afzegt in minder dan 24 uur, dat u dan een verzuimrekening van ons ontvangt. Het verzuimtarief is 75% van het behandeltarief dat u zelf moet betalen. Deze rekening moet eerst betaald worden, pas dan zullen de logopedische behandelingen worden voortgezet. Uw zorgverzekeraar of verzekeringsmaatschappij betaalt deze rekening dus niet.
Privacy
Logopedie 4 Me is AVG-proof dus in onze praktijk wordt zorgvuldig met uw (medische) persoonsgegevens en kennis van feiten van vertrouwelijke aard omgegaan.
Het privacyreglement van de NVLF zal worden nageleefd. Uw persoonsgegevens vallen onder WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens). Dit betekent dat wij geen informatie van u verstrekken zonder hiervoor uw toestemming te vragen. U kunt ons privacy reglement hier opvragen.

In de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) worden bepaalde aspecten van de zorg binnen de individuele relatie tussen de patiënt en de zorgverlener geregeld. De wet gaat uit van een vertrouwensrelatie waarin patiënt en logopedist op basis van gelijkwaardigheid zoveel mogelijk samen overleggen en beslissen. Zo worden er eisen gesteld ten aanzien van informatie, toestemming en inzage. Om aan deze eisen te voldoen is een behandelovereenkomst opgesteld. Hierin staan de afspraken die gemaakt zijn omtrent de behandeling en de wijze van vergoeding. Ook uw zorgverzekeraar kan eisen stellen bij het afsluiten van een behandelovereenkomst.
Klachten
Het klachtenrecht verloopt via de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en is verbonden met de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF). Meer informatie over uw klachtenrecht vindt u hier
https://www.nvlf.nl/paginas/openbaar/vakgebied/wet-en-regelgeving/wkkgz

Share by: